Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Eivind
NøkkelmesterNei, Veisperring og Sprengt bro må benyttes på bataljoner som angriper fra et annet landområde.
Eivind
NøkkelmesterDet skal vi få med. Vi endret navn på kortet rett før ting ble sendt til trykk.
Eivind
NøkkelmesterNei, det stemmer. Avskjæringen lykkes jo i eksemplet.
Men det var altså slik det var ment. Det stemmer også best med det som står på side 16 i reglene under Fiendeskip i samme havområde, «[skipene] er skjult for hverandre helt til de avskjæres og kamp oppstår […]»
Det er nødvendig å vise skipene når du forsøker å avskjære slik at man ikke kan avskjære med falske skip. Det er også realistisk at skip som aktivt leter etter motstandere er mer synlig for fienden. Beklager rotet.
Eivind
NøkkelmesterJeg er litt usikker på hva du mener …
- Ett Rask forflytning-kort flytter 1 eller 2 bataljoner to områder.
- To Rask forflytning-kort flytter 3 eller 4 bataljoner to områder.
- etc.
Du kan aldri bruke kortet til å flytte bataljoner mer enn to områder av gangen.
Gir det svar på ditt spørsmål?
Eivind
NøkkelmesterSkipene skal snus med spillesiden opp når du forsøker å avskjære, men kan snus ned igjen om avskjæringen mislykkes.
Dette er desverre ikke presisert på side 20 i reglene, men er på linje med det som står i eksemplet på side 22.
Eivind
NøkkelmesterNei, Kystbombardement er kun støtte til angrep med bakkestyrker (bataljoner).
09/06/2012 klokken 13:42 som svar til: Tematisk forklaring på Tyskland som taper skip, som vil at spillet skal slutte #1525Eivind
NøkkelmesterDet er selvfølgelig en mulighet for at dette kan skje, i og med at Tyskland ikke trenger tenke på neste fase av andre verdenskrig innenfor dette spillets rammer. I de fleste tilfeller vil jo dette være høyt spill uansett fra Tysklands side.
Vil vel egentlig bare oppfordre til god sportsånd her. Om dere ønsker så kan dere jo lage en «husregel» for akkurat denne situasjonen. Dere kan for eksempel la det være opp til De allierte om Tyskland skal miste kort når tyske skip senkes.
Edit: Forslaget i avsnittet over er nå en offisiell regel og lagt inn i Errata-seksjonen av forumet, under Kap. 6.1 – Skip:
http://kampenomnorge.no/forum/avanserte-regler-group2/errata-forum2709/06/2012 klokken 13:39 som svar til: Aliierte forsterkning 2 ganger 3 bataljoner og Invasjonskortet #1524Eivind
NøkkelmesterDisse forsterkningene kan ikke kombineres med Invasjon-kortet, nei.
09/06/2012 klokken 13:37 som svar til: Angrep sjøveien eller fra luften, hvor skal angriperen trekke seg tilbage til? #1523Eivind
NøkkelmesterForklaringen finnes i Kap. 4.2 på side 12, under Angriper som må trekke seg tilbake:
På samme måte som forsvarende bataljoner som må trekke seg tilbake, må de trekke seg ut til et tilgjengelig landområde (forklart på samme side i reglene). Merk at regelen om ikke å kunne trekke seg tilbake over fjord aldri gjelder angripende bataljoner.
Eivind
NøkkelmesterJa, Norge kan ikke spille nye sabotasjekort etter at Tyskland har spilt Ingeniørkompani-kortet.
Norge kan spille så mange Veisperringer de vil på samme gruppe, men de må spilles samtidig. Altså før Tyskland benytter Ingeniørkompani.
Eivind
NøkkelmesterJa, de kan bruke begge på ett sted, og da må de benyttes samtidig.
Eivind
NøkkelmesterDet er kun Jagerfly som kan være involvert i kamp uten egne tropper tilstede. Disse avskjærer Bombeflyene. og er ikke sånn sett direkte involvert i kampene på bakken.
Tyske bombefly var først og fremst effektive som støtte for infanteri. Bakkestyrkene kunne gi koordinater for bombing, og deretter angripe de norske og allierte stillingene som ble svekket (mest moralsk) av flyangrepene.
Eivind
NøkkelmesterIkke noe problem 🙂
Eivind
NøkkelmesterArtig å høre hvorden det utviklet seg!
Det er meningen at det skal være veldig tøft for tyskerne på sjøen (i Basisutgaven har de jo ikke mulighet til å komme seg oppover kysten over hodet). Det er likevel vanskelig for de allierte å garantere seg mot utfall alle steder på en gang, og noen ganger kan det være verdt risken for å få inn noen livsviktige batajoner. Husk også at du kan bruke Bombeflyene på sjøen. De tyske skipene kan holdes i sikkerhet i havområde I og II når du vil unngå tap av kort.
Eivind
NøkkelmesterUokkuperte poengbyer regnes som norske ved opptellingen til slutt, ja (som det står i Kap. 1.3 Hvordan vinne på side 5).
-
ForfatterInnlegg