Eivind

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 61 til 75 (av totalt 157)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Raiding 2 #1629
    Eivind
    Nøkkelmester

    1. Tyskland må veksle inn 6 forsterkningssymboler for å tilbakekalle skipene (står på side 18 i reglene).

    2. Tyskland kan ha skipene stående på feltet resten av spillet, men det er kun én gang (i 9. april-runden) at de tar kort fra De allierte, ja.

    som svar til: Kan skip rammes flere ganger? #1628
    Eivind
    Nøkkelmester

    Det stemmer.

    som svar til: Taper slaget, men er eneste overlevende #1625
    Eivind
    Nøkkelmester

    Taperen må likevel trekke seg tilbake.

    Det kan sees på som at den som mistet sin bataljon (pga. motstanderens sekser) lyktes med å presse fienden tilbake (evt. sinket hans framrykning) tilstrekkelig før hans egen bataljon ble nedkjempet.

    I eksemplet du nevner så var kampene rett og slett så harde at ingen av partene hadde vesentlige operative styrker igjen etter kampen – i praksis det samme resultatet som om begge trillet en sekser hver.

    som svar til: Bruk av spillkort #1624
    Eivind
    Nøkkelmester

    Det som sies i videoen stemmer, og gjelder også Tyskland.

    Alle kort benyttet siden forrige gang de trakk kort teller.

    som svar til: Allierte og tyske forsterkninger #1623
    Eivind
    Nøkkelmester

    Alle steder hvor det ikke finnes fiendtlige tropper.

    som svar til: Hexcon spillfestival i Trondheim #1622
    Eivind
    Nøkkelmester

    Gratulerer til turneringsvinnerne i Kampen om Norge på Hexcon. Spesielt Magne som vant med tre byer som de allierte. Trekningen på spillet donert av Vega forlag/designerne av spillet gikk også til han, to ganger! Siden han også vant spillet som ble loddet ut blant arrangører og frivillige. (via Fred Førde)

    http://hexcon.hexagonspillklubb.org/node/2069

    som svar til: Balansert alternativ som øker chancen til å avskjære #1620
    Eivind
    Nøkkelmester

    Forslaget er notert, men vil tenke oss om godt og nøye før vi endrer reglene i en retning som gjør ting mer komplisert.

    Vi har vurdert det slik at det viktigste kriteriet for avskjæring er hvor lett målet er å finne, og at enslige eller få skip har gode muligheter til å holde seg skjult, mens større flåtesammensetninger vil bli lagt merke til. Skipene seilte gjerne i grupper, og da er størrelsen på målet en mer avgjørende faktor enn antallet skip i gruppen som leter. Det var også fly som overvåket havområdene, og antallet fly trengte ikke nødvendigvis å ha en direkte sammenheng med antallet skip som var til stede.

    Hvis din spillegruppe synes at det er enkelt å holde styr på matematikken i forslaget ditt så må dere gjerne lage en husregel på dette.

    som svar til: Bombefly. #1618
    Eivind
    Nøkkelmester

    Linjene på brettet gjelder kun landområdene, se forøvrig kap. 5.1 under avsnittet Flyrekkevidde på sjøen på side 16 i reglene.

    som svar til: Bombefly. #1616
    Eivind
    Nøkkelmester

    Bombefly kan desverre ikke brukes mot skip i 9. april-runden. Det er en forglemmelse at dette er kommet med på 9. april-versjonen av Bombefly-kortet.

    For å ha flyrekkevidde til Havområde III må man kontrollere Stavanger. Dette blir ikke avgjort før etter at landkamp i Stavanger i 9. april-runden er utført. Sjøkamp foregår før landkamp, så man får dermed ikke anledning til å bruke Bombefly på sjøen.

    som svar til: Flere kamper fra samme område #1615
    Eivind
    Nøkkelmester

    Hei Guiness!

    Veldig hyggelig at du liker spillet!

    Først vil jeg presisere at du kan angripe med fler enn fem bataljoner, men at du likevel får maks fem terninger fra bataljonene. Poenget med dette kan være å stå igjen med minst fem bataljoner i landområdet etter kampen selv om noen bataljoner skulle bli nedkjempet.

    1. Nei, du kan ikke angripe to ganger. Alle bataljoner som flytter samme «rute» i en runde regnes som én gruppe. Det er alltid bare én kamp i et landområde hver runde.

    2. Ja, men du får ingen terning med mindre du bruker kort i tillegg.

    • Dette svaret ble endret 10 år, 10 måneder siden av Eivind.
    • Dette svaret ble endret 10 år, 10 måneder siden av Eivind.
    Eivind
    Nøkkelmester

    Grunnen til at man skal legge kortene underst i bunken igjen er at man ikke skal vite nøyaktig når bunken med kort går tom (ellers kunne man jo bare lagt de brukte kortene til side).

    Gjenværende antall kort er altså ikke offentlig informasjon, og det er ikke lov til å løfte på bunken e.l. for å telle eller kontrollere hvor langt man har kommet. Det er heller ikke lov til å telle kort ved å skrive ned under veis hvor mange du bruker, men hvis du klarer å holde oversikten i hodet så er det greit (og godt jobbet).

    Vi synes ikke det er så farlig om man tilfeldigvis ser ca. hvor langt ned i bunken man er kommet, men Evens forslag er en god idé.

    som svar til: Tysk «Rask forflytning» vs. norsk «Sprengt bro». #1609
    Eivind
    Nøkkelmester

    De må trekke seg tilbake ett felt, til Rena.

    som svar til: Sabotage, per tysk gruppe, eller per norsk kort? #1608
    Eivind
    Nøkkelmester

    Alle Veisperringer som spilles mot samme gruppe må spilles samtidig. Norge kan ikke reagere på Tysklands Ingeniørkompanier.

    som svar til: Allierte tar opp sitt siste spillekort #1607
    Eivind
    Nøkkelmester

    Du kan bruke kortene til å sette inn nye forsterkninger.

    som svar til: Invasjon #1606
    Eivind
    Nøkkelmester

    Det er riktig tolkning, ja.

    Du kan også sette inn flere enn én bataljon dersom du har nok forsterkningssymboler på kortene til dette.

Viser 15 innlegg - 61 til 75 (av totalt 157)